Pain riche till Smögen

4 pain riche

4 dl vatten
ca 5 dl vetemjöl
ca 3 dl gramhamsmjöl
2 msk olivolja
2 krm salt
50 g jäst (1 pkt)
1 dl pumpa eller solrosfrön
3 msk linfrön

1. Blanda vatten, olja, jäst och salt jämnt.
2. Tillsätt en del vetemjöl & frön.
3. Tillsätt gramhamsmjöl lite i taget under blandning med slev.
4. Tillsätt resten av vetemjölet tills degen känns "mätt".
5. Låt jäsa ca 30 min, 20 min räcker om jästen är färsk.
6. Forma 4 baguetter.
7. Låt jäsa till nästan dubbel storlek, ca 30 min.
(8. Pensla med mjölk & skär 3 streck med vass kniv på varje.)
9. Grädda i 10-15 min mitt i ugn i 200 grader, eller tills du är nöjd med ytans färg.
10. Låt svalna på gallerplåt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0