Brytbrödet från kräftskivan

Det här goda brödet bakade jag
på min kräftskiva häromsistens.
I och med att det tog slut antar
jag att det var uppskattat.
Du är alltså bara 1 h & 14 minuter
ifrån bakperfektion!

Du behöver:
4 dl grahamsmjöl
8-9 dl vetemjöl
2½ dl vatten
2½ dl mjölk, 3%
1 tsk salt
2 msk ljus sirap
50 g jäst
250 g kesella lätt
en STOR skål att blanda allt i

1. Rör samman vätskor, jäst, salt & kesella till en jämn smet.
2. Rör i grahamsmjölet och hälften av mjölet.
Häll därefter i lite mjöl i taget tills degen är "mätt".
3. Låt jäsa under bakduk på dragfri plats i 30 min.
4. Forma bollar och lägg tätt intill varann på plåt.
5. Jäs i 30 min.
6. Grädda mitt i ugn i ca 14 min i 225 grader. Låt svalna på galler.






Väldigt goda Mojito-bål och Fläder/citrus-bål.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0